Var nöjd med dig själv!

Vi pratade i måndags i skolan om självkännsla och självförtroende. Det är något som är ganska svårt att ha, speciellt när man är i tonåren och inte riktigt vet vem man är eller vill vara, vart man hör in och hur man ska bette sig. Vad är skillnaden mellan att ha självkänsla och självförtroende? Jag tror att båda hänger ihop, men kanske är det enklare att ha en bra självkänsla än ett bra självförtroende.  Hur ska man nånsin kunna hitta sig själv och veta vad man vill? Det är något jag funderar på mycket, man vill alltid vara till lags för alla andra, men samtidigt är man kanske inte alltid helt ärlig mot sig själv. Man vill inte gå till skolan och känna sig uttittad eller oacepterad,därför finns det många som kan göra nästan vad som helst för att passa in. Man hör väldigt ofta att man bara ska vara sig själv, men hur ska man kunna det om man inte vet hur man själv är?  Folk som bara gör som andra är egentligen fega eftersom att dem inte vågar gå sin egen väg, medan dem som sticker ut och går sin egen väg har ett enormt mod. För det är aldrig enkelt att sticka ut, man får alltid menande blickar och människor som retar sig på en. Egentligen borde det ju vara tvärs om, att dem som är lika tråkiga som alla andra vore dem minst intressanta eftersom att dem inte förändrar någonting.  Man måste våga testa sig fram för att hitta sig själv, men om man inte vågar att misslyckas så kan man inte lyckas heller.  Jag har ännu inte hittat mig själv, det finns många gäng man vill vara acepterad i och det innebär att man måste vara på ett visst vis. Vi vill ju alla bli omtyckta, det är vad allt handlar om.  Men sedan måste man nog inse att man inte kan vara omtyckt av alla, jag vet många som inte gillar mig, men försöker ändå att tro på mig själv. Där kommer självkänslan in, den gången jag insåg vad självkänsla betydde var när jag fick höra av en kompis att man inte kan bli omtyckt av andra föränn man tycker om sig själv. Och det ligger något i det.  Men det tar tid att öva upp den, för det är inget som kommer av sig själv. Min självkännsla har fått sig en otrolig törn, men jag har jobbat med den och trivs med mig själv igen. Livet är för kort att slösas bort.  Alla har man sina down perioder, men man kan alltid resa sig igen, att det funkar är jag ett levande bevis på!


Kommentarer
Postat av: Anniken

Hei:) Du hadde en søt blogg, virkelig gøy å lese igjennom bloggen din:)

2008-11-19 @ 18:12:24
URL: http://www.annikenengeland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback