At least...

Precis landat nu. Skönt att komma hem till slut. Just nu är jag jätteförbannad så jag vet inte riktigt vad jag ska göra... När man är sådär riktigt arg vill man bara gå och sparka i väggen... Eller något. Hoppas det går över snart, men det känns inte så just nu.

Föreläsningen var jättebra, dock var den lite för mycket inriktad på just Hawaii Pacific University men det var bra information om hur man studerar utomlands.
Några saker att tänka på innan man bestämmer vilket universitet/college man ska välja:
- Vilken omgivning vill jag läsa i? Gillar jag sol och bad? Då kanske just Hawaii eller Florida vore ett bra förslag, men är    det torstadspulsen man söker så ska man hellre välja NYC eller Chicago.
- Statliga skolor kan vara lika bra som de privata, det gäller bara att gallra.
- Hittar man en bra skola på internett som man vill plugga på, kanske en teater skola eller liknande, måste man bara kolla upp att den är godkännd av CSN, annars kan man inte få några studiemedel, det ordnar man enkelt genom att ringa och prata med dem.
-Att välja en skola med många internationella elever från många olika länder gör att man kanske inte känner sig så utlämnad än om man skulle åka till en skola med enbart amerikaner.
- Läser man i USA är skolklubbar ett måste! Det är jättebra erfarenhet att ha varit med i sådana och det väger ganska tungt i ett CV även om skolföreninegn bara har ordnat fester....
- Var ute i god tid och sök mycket stippendier, biblioteken har alltid en stor bok med fonder, det kan i slutändan bli ganska dyrt.

Här har ni några fler bra sidor om att plugga i USA
-Study international
-Student guide usa
-Kilroy education
-Fullbright


Från
Hawaii Pacific University

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback